Thomas Edison oli jo eläessään kuuluisa keksijä. Hänellä oli kiinnostavia ideoita niin paljon, että välillä Amerikkalaiset lehdet vitsailivat Edisonin olevan sairas, jos hän ei ollut pariin päivään keksinyt mitään. Edisonin keksinnöt tekivät miehestä myös äveriään miljonäärin.
… Vai oliko varakkuuden taustalla jokin muu selitys?
Jos kysyn ”Miksi Edison rikastui?”, ajattelet varmaankin, että hän rikastui hyvillä keksinnöillään. Tavallaan oletkin oikeassa, Edisonin keksinnöt mullistivat sen ajan maailmaa. Edisonin rikkauden tärkein syy oli kuitenkin toinen. Hän oli myös erittäin etevä markkinoimaan keksintöjään.
Kun Edison kumppaneineen rakensi ensimmäisen gramofonin, hän ei vienyt sitä patenttitoimistoon tai kollegoidensa ihasteltavaksi. Sen sijaan hän marssi kumppaneineen kaupungin luetuimman lehden toimitukseen keskellä yötä.
Siihen päivään asti paras, mutta surullisen kökkö keino äänittää ja toistaa ääniä oli massiivinen masiina, mutta nyt sama onnistui paljon paremmin ja helpommin laitteella, jota Edison kantoi kainalossaan! Tarinan mukaan painokoneet pysäytettiin välittömästi, ja seuraavan päivän lehdessä oli valtava uutinen uudesta keksinnöstä. Tieto levisi kulovalkean tavoin.
Tarinan lopun osaat varmasti arvata.
Markkinointi tekee sinusta menestyjän
Kuten Edisonillakin aikanaan, sinullakin saattaa olla idea myytävästä tavarasta tai palvelusta. Jos haluat olla verkkokauppiaiden Edison, et suinkaan tarvitse tuuria tai kansojen sydämet valloittavaa uutta hittituotetta (vaikka näistä apua onkin).
Pieni osa verkkokauppiaista rikastuu hittikaupan myötä pelkällä tuurilla. Viisaalle verkkokauppialle menestys tulee kuitenkin markkinoinnin ja pitkäjänteisyyden kautta.
Miten verkkokauppaa kannattaa markkinoida?
Verkkokauppojen markkinointiin voi panostaa aikaa tai rahaa. Molemmilla on mahdollista saada hyviä tuloksia. Ahkera, kunnianhimoinen verkkokauppias ei kitsastele kummassakaan.
Olipa kauppasi hyvin tehty tai ei, se ei myy ilman markkinointia.
Poikkeuksena mainittakoon verkkokauppiaat, joilla on jo valmiiksi henkilökohtaista brändiä ja uskollisia some-faneja.
Ilmainen markkinointi: käytä aikaasi
Tehokasta markkinointia voi tehdä myös täysin ilmaiseksi. Henkilökohtaisten kokemusteni perusteella n. puolen tunnin panostus päivässä seuraaviin toimiin voi tuoda parhaillaan yhtä hyvät tulokset kuin 25€ päiväbudjetti adwordsissa tai maksullisessa some-markkinoinnissa. Toimi näin:
1. Foorumit
Etsi markkina-alueesi suosituimmat ja aktiivisimmat nettifoorumit. Luo uusi käyttäjä ja tee uusi ketju yrityksestäsi kaikkille löytämillesi foorumeille. Esittele ketjun postauksessasi yrityksesi palvelut, mutta älä mainosta liian agressiivisesti, muuten kaikki ketjusi poistetaan ja saat bannit foorumilta. Laita postauksesi loppuun viaton linkki verkkokauppaasi.
- Tarjoa ilmaisia vinkkejä ketjussasi, ja päivystä ketjuja parin päivän välein jotta huomaat kun joku kysyy jotain. Pyri olemaan aidosti avulias! Jos sinusta on ihmisille iloa ilmaiseksi, sinulta on paljon turvallisemman tuntuista myös ostaa.
- Vastaa muiden perustamiin ketjuihin ja ole osa keskusteluja. Ole jälleen aidosti avulias. Aina kun se on luontevaa, laita avustuspostauksesi loppupuolelle maininta tyylillä ”Etsimäsi laite/palvelu löytyy esimerkiksi täältä: linkki kauppaasi”.
2. Some
Perusta verkkokaupallesi sosiaalisen median kanavat. Facebook on yleensä aivan ehdoton. Muitakin kanavia, kuten Instagram ja Twitter kannattaa myös harkita. Ole näkyvillä siellä, missä kohdeyleisösikin on!
- Tee somekanavillesi päivityksiä, joilla on kohderyhmällesi muutakin arvoa kuin markkinointijöötin tuijottaminen. Ole lähestyttävä. Ole ihminen. Aihe saattaa tuntua hankalalta, mutta kuvittele omalle kohdallesi: Eksyt puolivahingossa jonkun tuoreen verkkokaupan facebook-feediin. Feedi on täynnä alennusviestejä ja markkinointipropagandaa, jolla nukuttaisi talviunilta juuri heränneen karhunkin. Et varmasti halua kuulla kyseisestä kaupasta enää yhtään enempää.
- Jos et keksi millään mitään järkevää postattavaa, postaa vaikka joku brändiisi sopiva meme tai muu läppä. Juhli hauskalla kuvalla vaikka sitä, että nyt on perjantai!
- Jos sinulla on jokin älypuhelin ja omaat tavanomaiset tietokoneen käyttötaidot, niin pystyt opiskelemaan itsellesi siedettävät amatöörivideobloggarin taidot parissa päivässä. Opettele tekemään videoita ja perusta verkkokaupallesi tai itsellesi Youtube-kanava. Tee hyödyllisiä tai vähintäänkin hauskoja videoita potentiaalisia asiakkaitasi kiinnostavista aiheista. Opettele netistä miten videon kuvausteksti ja otsikko kannattaa tehdä, jotta ihmiset löytävät videosi.
Allekirjoittanut on saanut aikaan tällaista tavaraa Samsungin vanhalla älypuhelimella ja puolen tunnin videon editointiharjoituksella. Video suorastaan karjuu: ”AMATÖÖRI”, mutta kyllä videota kehtaa mielestäni katsella.
Jos jaksat etsiä parhaat foorumit ja jatkat somen päivitystä kurinalaisesti ja säännöllisesti, alat saamaan enemmän ja enemmän huomioita. Menestys ei tule yhdessä yössä, mutta kuukauden päästä pääset jo nauttimaan ilmaiseksi hierotusta lisämyynnistä kaupassasi.
Jos päätät markkinoida kauppaasi käyttämällä siihen omaa aikaasi, suosittelen sitoutumaan henkisesti tekemään työn huolella.
Jos yrität vähän sinne päin etkä jaksa panostaa edes puolta tuntia päivässä, et tule menestymään hyvin.
Miten onnistut ryssimään homman?
Itse tehty markkinointi vaatii sinulta kahta asiaa, tai paremminkin luonteenpiirrettä. Tässä kaksi käskyä, joilla varmistat onnistumisen:
1. Ole kärsivällinen
Monien yrittäjien pelihousut repeävät aivan liian nopeasti, kun jotain uutta pitäisi nostaa maanpinnalta liitoon, eikä homma onnistu välittömästi. Hätähousu markkinoi ensimmäisen viikon ajan hirveällä innostuksella, ja lopettaa heti kun markkinointi ei palauttanutkaan käytettyä aikaa rahallisessa muodossa korkojen kera.
Ota siis tällainen asenne: Panostan vähintään parin kuukauden ajan aikaani joka päivä, muuten itsetehtyyn markkinointiin on turha edes ryhtyä.
2. Hoida tämä asia niin hyvin kuin osaat
Jos säädät tätä vasemmalla kädellä television katselun ohessa, et onnistu.
Sinun. Pitää. Ottaa. Tämä. Tosissaan.
Ota siis asenne markkinointityötä kohtaan kohdilleen: käytetyn ajan arvo on yhtä suuri tai suurempi kuin tavallisen työn, josta saat heti maksun.
Maksullinen markkinointi
Maksullinen markkinointi on siitä helppoa, että se ei vaadi juuri muuta kuin rahaa. Aloittelevalle verkkokauppialle parasta (siis tuottoisinta) markkinointia on hakukone- ja some-mainonta.
Jos suunnittelet verkkokaupan perustamista ja rahasi ovat tiukilla, muista varata osa kauppabudjetistasi markkinointiin! Suosittelisin, että vähintään puolet budjetistasi menee markkinointiin. Saat rahat korkojen kera takaisin, jos mainoskampanjasi ovat hyvin toteutettuja. Ei ole sattumaa, että monet megakorporaatiot käyttävät Googlemarkkinointiin tuhansia euroja päivässä.
1. Hakukonemainonta
Hakukonemainokset ovat hakukoneissa, kuten Googlessa, näkyviä linkkejä mm. hakutulosten alussa. Sijoille pääsee ilmoittamalla hakukoneelle, että olet valmis maksamaan tietyn rahasumman siitä, että joku klikkaa linkkiäni.
Ihan ensimmäisenä tuloksissa on linkki, jonka ilmoittanut on valmis maksamaan klikkaajasta eniten rahaa. Simppeli huutokauppasysteemi, jolla ostetaan verkkosivuilla kävijöitä siis. Tavallisesti yhdestä kävijästä saa maksaa muutamasta sentistä muutamaan euroon.
Hakukonemainontaan menevät roposet voidaan tarkasti laskea, ja mainonnan tulokset voidaan myös mitata eurolleen. Huomaat varmasti, että markkinointi verkossa on kannattavaa puuhaa.
Hakukoneiden vaikutuksesta menestykseesi voit lukea lisää täältä.
Hakukonemainonta vaatii toki mainoskampanjan toteutuksen, josta selviää maalaisjärjellä ja tavallisilla tietokonetaidoilla. Pääset tekemään ensimmäisen kampanjasi täältä.
Käytä kampanjan toteutukseen aikaa ja mieti mainosviestisi tarkkaan. Tutki vaikka miten kilpailijasi mainostavat ja pistä vähän paremmaksi. Jos sinulla ei ole kiinnostusta tällaiseen, niin palkkaa joku alan asiantuntija tekemään kampanja puolestasi.
2. Some-markkinointi
Tässä sinulle ilmaista rahaa: Facebook-kilpailut oikein toteutettuna ovat aivan tajuttoman hyvää, puoli-ilmaista markkinointia. Toimi näin:
- Valitse jotain myymääsi, jota voit antaa ilmaiseksi menemättä vararikkoon. Mitä parempi palkinto sitä suositumpi kilpailu. 200 euron arvoinen palkinto herättää jo tosi hyvin huomiota.
- Lisää Facebookiin uusi kilpailustasi kertova postaus. Ilmoita miten kilpailuun osallistutaan (yleensä kommentoimalla esim. että minkä kauppasi tuotteen henkilö haluaisi joululahjaksi), mitä on palkintona voittajalle, miten voittaja päätetään ja milloin kilpailu päättyy. Muista myös ilmoittaa, että Facebook ei ole arvonnassa mukana.
- Laita kilpailullesi maksullinen facebook-mainontakampanja, noin 25€ päiväbudjetilla ainakin yhdeksi viikoksi. Kohdista markkinointi pelkästään ihmisiin, joita verkkokauppasi kiinnostaa.
- Ilmoita kilpailustasi suurimpiin kilpailuja listaaviin sivuistoihin (TÄRKEÄÄ!), kuten www.kilpailumaailma.com
Viimeksi kun teimme asiakkaallemme arvonnan 200 euron arvoisesta riistakamerasta juuri yllämainitulla tavalla, postauksesta tuli pienimuotoinen ilmiö. Kolmen viikon kilpailu keräsi 8956 kommenttia eli osallistujaa.
Postauksen näki feedissään yli 200 000 Suomalaista. Tuore verkkokaupan facebook-kanava nettosi 1597 tykkäystä ja 1602 seuraajaa.
Kampanjaan panostettiin rahallisesti tasan 20 euroa + palkinnon arvo. Tosi on.
Lopuksi
Hoida markkinointisi hyvin yllämainituilla nikseillä ja hommaa itsellesi hyvä verkkokauppa, josta on helppoa ja turvallista ostaa. Uskallan luvata, että sinusta tulee menestyjä.
Ei muutakuin markkinoinnin ja yrittämisen iloa sekä onnea tuoreille verkkokauppiaille!
Markkinointiin saa jeesiä toki myös meiltä.