Disclaimer: perustason artikkeli myyntiin tähtäävälle yrityksen verkkosivustolle.
Rohkenen todeta, että hyvät kotisivut ovat aina sellaiset, jotka onnistuvat tehtävässään erinomaisesti. Sivututkalaisena näkökulmani tähän asiaan on vahvasti tuloskeskeinen: rankasti yksinkertaistettuna, hyvät kotisivut ovat jokaisen yrittäjän salainen unelma:
- Vuorenvarma liidihaavi.
- Imagosi järkkymätön kulmakivi.
- Pippurinen myyntitykki, joka ei koskaan lepää.
Katsotaanpa jokaista kohtaa hieman pintaa syvemmältä.
Liidihaavi
Henkilö, joka on teoillaan tai sanoillaan ilmaissut kiinnostusta tuotteitasi tai palveluitasi kohtaan, on liidi. Toistaiseksi kauppoja ei ole vielä syntynyt, mutta kommunikaatiota on ollut.
Ihmisten ostoprosessit ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana muuttuneet ja kehittyneet valtavasti. Kuten kautta aikojen, nykyihminenkin löytää elämästään aika-ajoin ongelmia, joihin on ratkaisuna jokin tuote tai palvelu, jonka voi ostaa rahalla. Kymmenen vuotta sitten ongelma ratkesi ajelemalla kaupungille, valitsemalla kauppa ja antamalla myyjälle rahaa.
Kannattaa tietää, kuka sivuillasi käy
Sitten internetin kulta-aikojen koiton, kuluttajien mahdollisuus vertailla tuotteita on aika-ajoin jopa lannistava. Tuote- ja palveluvertailu vie enemmän ihmisten aikaa kuin koskaan. Tästä seuraa usein se, että kotisivuillasi ostomielessä käyvät ihmiset siirtyvät seuraavaksi kilpailijasi sivuille, ja vielä kolmansille samaa tuotetta myyvän kilpailijasi sivuille.
Kuluttaja jää miettimään vaihtoehtojaan, mutta seuraavalla viikolla töissä onkin älyttömästi kiireitä. Homma unohtuu väliaikaisesti kokonaan. Kuka saa kaupat tehtyä tässä tapauksessa?
Vastaus: Hän, joka tietää asiakkaan aiemmasta kiinnostuksesta, ja muistuttaa asiakasta ostoaikeista. Toisin sanoen: liidin tunnistanut yrittäjä voittaa.
Liidien kerääminen
Hyvin toteutettu liidimagneetti kotisivuillasi on siis ehdoton, jos haaveilet oikeasti hyvistä kotisivuista yrityksellesi. Tavanomainen, erittäin hyväksi todettu liidimagneetti kotisivuilla on kutakuinkin tällainen:
- Laita kotisivuillesi osio, jossa sivuilla kävijä voi antaa nimensä ja sähköpostiosoitteensa
- Tarjoa kävijälle ilmaista, mutta oikeasti hyödyllistä porkkanaa: ”Haluaisitko ilmaisen oppaan, jolla vältät pahimmat ( laita tähän asiakkaitasi kiinnostava aihe ) ostajan sudenkuopat? Anna nimesi ja osoitteesi, niin lähetämme oppaan sinulle saman tien!”
Nyt kun sinulla on liidejä, voit ryhtyä sähköpostimarkkinointiin. Lue Sivututkan vinkit sähköpostimarkkinointiin tästä.
Imago
Luottamuksen sekä uskottavuuden herättäminen ja kilpailijoista erottuminen. Parhaimmillaan kotisivusi on tässä tehtävässä paras ystäväsi. Pahimmillaan salainen sabotööri, jonka tihutöistä et välttämättä saa tietää ennen kuin on liian myöhäistä. Tässä tärkeimpiä vinkkejä kotisivuista, jotka edustavat sinua eduksesi verkossa.
Sivuston ulkonäkö
Suosittelen lämpimästi panostamaan sivujesi ulkonäköön. Tyylikkyys herättää kuluttajien luottamuksen. Ainutlaatuisuus ja hyvin tehty suunnittelutyö herättävät kuluttajan kiinnostuksen.
Sivuston tekstisisältö
Hyödyllinen, huolellisesti kirjoitettu teksti, joka oikeasti hyödyttää kuluttajaa erottuu aina edukseen. Lue Sivututkan vinkit onnistuneeseen tekstisisältöön tästä.
Sivuston rakenne
Sivuston rakenteella tarkoitan sitä reittiä, jota pitkin sivustolle saapuvan potentiaalisen asiakkaan reitti kulkee etusivulta ostopäätökseen, sinulle soittamiseen tai muuhun toivottuun lopputulokseen. Sivustolla olevien painikkeiden ja linkkien tulisi kaikkien ohjailla asiakasta huomaamattomasti kohti toivottua toimintaa.
Mene omille sivuillesi ja tee testi: Kuinka monta klikkausta tarvitset tuotteen ostoon, yhteystietojen tai kaavion löytymiseen ILMAN, että käytät sivun ylälaidan valikkoa. Selvisitkö yhdellä klikkauksella? Jos et, sivujesi rakenteessa on ainakin hieman parantamisen varaa. Vaikka päävalikosta varmaan löytäisit yhteystiedot nopeasti, itse sivun sisällön seassa olevilla ”toimintakutsu” painikkeilla saat paljon enemmän ihmisiä ohjattua etusivultasi eteenpäin.
Avainkäsite rakenteen osalta on ostamisen helppous. Mieti asioita asiakkaasi näkökulmasta:
- Miten asiakkaasi haluaisi ostaa tuotteesi tai palvelusi? Onhan verkkokauppasi ja sivustosi rakenne ostamista kannustava ja helpottava?
- Miten asiakkaasi löytää tietoa palveluistasi?
- Onhan sivustosi räätälöity helpoksi asiakkaalle, eikä sinulle itsellesi?
Myynti
Liidit ja imagosi tukeminen ovat kivoja, mutta niistä ei ole juuri iloa jos sinulla on pulaa ostavista asiakkaista. Siksi säästinkin parhaat palat viimeiseksi. Myyvät kotisivut ovat todella laaja käsite, mutta edetään pala palalta!
Yhteyshenkilöiden esittely
Nykyäänkin törmää vähän väliä jopa aivan tuoreisiin yritysten kotisivustoihin, joissa ei esitellä avainhenkilöstöä kunnolla. Kunnollinen avainhenkilön esittely pitää sisällään vähintään seuraavaa:
- Nimi
- Puhelinnumero (jos olet sosiaalinen mörökölli, niin tämän puuttumisen voin antaa anteeksi)
- Sähköpostiosoite
- Titteli tai tehtävä
- Viimeiseksi se pahin: valokuva.
Monet tuntuvat varsinkin täällä vaatimattomuuskisojen maassa arastelevan kuvien laittamista yrityksen sivuille. Totuus kuitenkin on, että ihmiset tuntevat huomattavasti helpommaksi soittaa ihmiselle, jonka kuvan he ovat nähneet. Kannattaa käyttää psykologiaa ja tuttuuden tunnetta ”olen nähnyt tämän henkilön, tunnen hänet siis jotenkin” hyväksi, vaikka olisi minkä näköinen mörökölli.
Tuotetiedot
Tästä ehdin jo mainitakkin sivuston rakenteesta puhuttessa, mutta tämä on sen verran tärkeä asia, että mainitsen tästä nyt vielä uudestaan. Sinun sivuillasi TÄYTYY olla helposti löydettävissä, selvästi esillä kaikki asiakkaan ostopäätökseen tarvitsemat tuotetiedot.
Törmään surullisen usein logiikkaan, jossa yrittäjä piilottelee joitakin tuotetietoja: ”Jos haluat tietää enemmän tuotteemme yhteensopivuudesta, soita 040-123456789”. Ideana on, että kun asiakas soittaa kysyäkseen tietoja, myyntirumba pääsee heti käyntiin ja kaupat saadaan kotiin. Pohjimmiltaan myyntistrategia on kuitenkin rakennettu asiakkaan elämän vaikeuttamisen ympärille.
Hinta
Kyllä. Sivuillasi täytyy olla selkeästi esillä mitä tuotteesi tai palvelusi maksaa. Tästä asiasta löytyy poikkeusesimerkkejä, joissa hintoja on esimerkiksi tarjottu liidimagneettina. Jos salailet hintojasi kilpailijoiden hintarallin pelossa, niin älä turhaan. Kyllähän sinäkin tiedät kilpailijoidesi hinnat. Todellisuudessa ainoa seuraus hintatietojen pihtaamisesta on asiakkaasi tuska ja epäröinti.
Lopuksi
Pitkästä virsi kaunis, mutta tästä asiasta on todella vaikea puhua lyhyesti. Jos tästä kaikesta jää sinulle vain yksi asia mieleen, niin sen kannattaa olla tämä: Pyri aina tekemään asiakkaan ostoprosessi ja elämä muutenkin helpoksi.