Oululainen sanakirja kotisivujen ostajalle

Jos haet verkkosivuille toteuttajaa, joudut juttusille monenlaisten myyntiheikkien ja yrittäjien kanssa. Osa heistä ei ole vielä kadottanut empatian tajuaan, ja he puhuvat kanssasi ymmerrettävällä sanastolla. Siis sellaista kieltä, jota alan ulkopuolinenkin ymmärtää.

Sitten ovat ne muut, jotka aloittavat kyselemällä responsiivisuudesta, hakukoneoptimoinnista ja domainista. Tässä vaiheessa haluat sanoa ”puhu perhana suomea”, mutta kohtelias kun olet, niin kuuntelet hiljaa ja teeskentelet että tiedät mistä puhutaan. Tilanteesi on murheellinen: et pääse verkkosivujen toteuttajan etsinnässäsi mihinkään, koska kommunikaatio on liian vaikeaa.

Tarvitset kipeästi kättä pidempää. Sellaista, jolla voit myyjän pamputtamisen sijaan nostaa oman tietotasosi sellaiseksi, että toteuttajien kanssa puhuminen onnistuu.

Mikä se blogi nyt on? Miksi minua pitäisi kiinnostaa?

Tämä mitä luet nyt, on blogi. Blogien tehtävä on saada jokin viesti vietyä eteenpäin maailmalle. Yrityksen tapauksessa bloggauksen tavoite on usein auttaa bisnestä: bloggaaminen auttaa houkuttelemaan sivustolle potentiaalisia asiakkaita, joita et olisi koskaan tavoittanut muilla tavoin (inbound-markkinointia).

Blogi on myös oiva väline ylittää sinulta jo ostaneiden odotukset tarjoamalla ilmaista tietoa ja lisäarvoa kaupan päälle.

Ennenkuin innostut liikaa niin muista, että blogien teho on suoraan verrannollinen bloggaukseen käytetyn ajan määrään. Pakko tunnustaa, että meidän oli Sivututkalla tarkoitus julkaista uusi blogijuttu kahden viikon välein. Tällä hetkellä juttujen julkaisuväli on yli kaksi kuukautta, joka on aivan liian pitkästi. Ideaalitilanteessa blogimme pullauttaa pihalle uuden stoorin kerran viikossa.

Kannattaakin arvioida realistisesti, että onko sinulla aikaa ja jaksamista käyttää vähintään kahta tuntia jokaisen blogijutun kirjoittamiseen kuukaudesta toiseen. Surkeasta blogista tulee pahimmillaan kaksoisagentti, joka pikemminkin karkottaa kuin houkuttelee lukijoita.

Domain, tuttavien kesken verkkotunnus

Domain on käytännössä juuri sama asia kuin sinun kännykässä olevien kontaktien nimet. Kun haluat soittaa, etsit listasta nimen perusteella. Jonnet ei muista, mutta 20 vuotta takaperin kaikkien tuttavien ja kavereiden puhelinnumerot piti osata ulkoa tai kirjoittaa paperille. On ihanan helppoa muistaa, että Googleen pääsee osoitteessa google.fi, sen sijaan että pitää muistaa numerosarja 123.315.712.21.

Hakukoneoptimointi

Legenda kertoo, että Googlen hakutuloksissa kakkossivu on täynnä ruumiita. Itse en asiaan osaa vastata, koska ei siellä kakkossivulla tule koskaan käytyä. Hakukoneoptimointi eli SEO auttaa sinun verkkosivuja löytymään Googlesta juuri niillä hakusanoilla, joita ihmiset käyttää etsiessään sinun tarjoamia palveluita.

Maailman paras sivusto jota ei löydy Googlesta on ripulia.

Varmista aina verkkosivuja hommatessa, että kattava hakukoneoptimointi kuuluu diilin hintaan.

Kävijäseuranta

Vaikka GDPR onkin voimassa, lainkuuliainen yrittäjä voi yhä seurata sivustolla kävijöitä täysin anonyymisti. Seurannasta on älyttömästi hyötyä: saat tietää, millä sivuilla kävijät oikeasti käyvät. Näet, kauanko he viihtyvät milläkin sivulla ja varsinkin, että miltä sivulta kävijät poistuvat sivuiltasi pikaisesti.

Näitä tietoja on helppoa ja vaivatonta käyttää hyödyksi kotisivujen parantelussa: muuta tai poista kävijöitä vuotavat sivut kokonaan. Ohjaa enemmän liikennettä sivuille, joilta sinuun otetaan yhteyttä.

Julkaisujärjestelmä

Ennen julkaisujärjestelmiä kotisivujen pienimmätkin muutokset piti osata muokata suoraan sivuston koodin sekaan. Muutokset olivat kalliita ja laajoilla sivustolla hitaita tehdä. Firman puhelinnumeron päivittäminen maksoi monta sataa.

Sitten joku kysyi, että voisiko kaikki nämä kuvat ja tekstit siirtää helppokäyttöiseen editoriin, joka päivittää koodia käyttäjän puolesta automaattisesti? Nyt sinulla ei tarvitsekaan olla viiden vuoden kokemusta sivujen koodaamisesta, että voit vaihtaa aukioloajat.

Monet julkaisujärjestelmät ovat täysin ilmaisia, kuten käyttämämme WordPress.

WordPress on maailman suosituin kotisivujen alusta koska se on ihanan helppokäyttöinen, taipuu moneksi eikä mene helposti rikki.

Liidimagneetti tai liidihaavi

Ihmiset ovat siitä jänniä, että vaikka älykkyyttä ja logiikkaa piisaa hurjasti muita eläimiä enemmän, niin päätökset tehdään kuitenkin tunteiden varassa. Kuten varmasti tiedät, tunteet ja järki joutuvat usein riitoihin. Siinä sivussa harkittu ele kuten ostaminen, liittyminen tai paikalle saapuminen unohtuu.

Me ihmiset olemme arpojia.

Liidimagneetin ensisijainen tehtävä on haarukoida maailman ihmisten joukosta ne arpojat, jotka ovat epävarmoja mutta kiinnostuneita ostamaan. ”Perhana kun olisi hyvä tuo X, mutta en uskalla vielä päättää…”

Tässä vaiheessa liidimagneetti tarjoaa jotain pientä, mutta hyödyllistä ilmaiseksi. Arpoja tarttuu tarjoukseen, antaa sinulle sähköpostiosoitteensa tai muun yhteystietonsa ja unohtaa koko asian. Sitten ystävällisesti muistutat asiakasta ostoaikeista myöhemmin. Kuinka ollakkaan, kaupat tuli.

Palvelin

Ilman palvelinta verkkosivuja ei voi olla. Palvelin on yleensä tietokone ja siinä pyörivä ohjelma, jonka tarkoitus on vastailla muilta laitteilta tuleviin pyyntöihin kuten ”Näytätkö sivututka.fi kiitos.”.

Palvelinten hommaaminen voi äityä vaivalloiseksi, joten kannattaa kysyä aina suoraan kotisivutoimittajalta, että voisivatko he junailla palvelinasiat kuntoon. Varo kuitenkin määräaikaisia, kalliita sopimuksia. Jos sinulta pyydetään useampaa satasta kuukaudessa palvelintilasta tavanomaiselle sivustolle, sinua todennäköisesti rahastetaan.