Disclaimer: tämä artikkeli on perustason katsaus sisällöntuotantoon.
Nettisivut, joissa on hyvää tekstiä, myyvät paremmin kuin sivut, joissa on keskinkertaista tekstiä. Tämän tietävät kaikki. Syitä tähän löytyy laidasta laitaan, mutta tässä mehukkaimpia poimintoja hyvien tekstien vaikutuksista:
- Asiakkaiden luottamuksen voittaminen.
- Kilpailijoista erottuminen ja omaa brändiä tukeva tyyli.
- Oikeista asioista puhuminen ilman, että kohderyhmääsi kuuluva surffaaja nujerretaan teknologisen mongerruksen tai sivuraiteiden alle.
- Sivut, joiden tekstit on tuotettu nettiä varten hakukoneoptimointi mielessä pitäen, pärjäävät paremmin googlessa.
Nettisivujen sisällöntuotannolla viitataan siihen toimitukseen, jossa kirjoittajan sormet sauhuavat, ja lopputuloksena nettisivuille ilmestyy tekstiä, jota verkkosivuilla kävijät sitten saavat tai joutuvat lukemaan. Tätä sivuilla olevaa pienempää pränttiä kutsutaan leipätekstiksi.
Yrittäjänä mietin omien nettisivujeni sisältöä joka päivä. Leipäteksti on kuitenkin se osa sivua, johon potentiaalinen asiakkaani tarrautuu vietettyään otsikoiden ja sivuston yleisilmeen parissa joitakin sekunteja. Leipätekstien päätarkoitus on muuttaa potentiaalisten asiakkaideni mielenkiinto joksikin konkreettisemmaksi. Se voi olla luottamus yritystäni ja palveluitani kohtaan, tai vaikkapa niinkutsuttu liidi. Sivuilla kävijästä tulee liidi kun hän toiminnallaan ilmaisee olevansa ehkä kiinnostunut ostamaan palveluitani.
Ammattiauttaja vs. Omat tekstit
Sisällöntuotanto on selkeä vedenjakaja kotisivuprojekteissa. Noin puolet asiakkaistani haluaa tehdä itse tekstit sivuilleen. Puolet taas haluaa, että minä tai kolmas osapuoli ottaa kynän käteen. Molemmissa valinnoissa on hyvät ja huonot puolensa. Tämän blogikirjoituksen pointti on kertoa asiasta kiinnostuneille mitä ne hyvät ja huonot puolet tarkalleen ovat. Siispä pitemmittä puheitta asiaan:
Omat tekstit
Sinä tunnet vähintäänkin hyvin oman alasi ja varsinkin oman yrityksesi. Kukaan ei vedä siinä asiassa sinulle vertoja. Siksi sinun on helpointa kirjoittaa omasta yrityksestäsi ja palveluistasi. Säästät samalla myös rahaa, kun ulkopuolinen tekstintuottaja ei muista sinua laskulla!
Kolikolla on kuitenkin kääntöpuolensa. Vaikka sinun oman alasi tuntemus on täyttä rautaa, oletko myös taitava myyjä?
Suomi on pullollaan hyviä kirjoittajia, jotka kompuroivat heti kun pitäisi kirjoittaa jotain myyvää.
Yritysten kotisivujen päällimmäinen tarkoitus kun on yhä se sama, mikä se on aina ollut: saada kävijä tekemään jotain, kuten ostamaan, ilmoittautumaan tai saapumaan paikalle.
Jos kirjoitat tekstit itse, mutta et ole hionut myyntitaitojasi huippuunsa, riskeeraat liidien ja asiakkaiden menetyksiä, koska kilpailijan tekstit olivat huomattavasti paremmat ainakin yhdessä noista alussa mainituista pykälistä.
Tässä sinulle, joka olet päättänyt tuottaa omat tekstisi kotisivuillesi, muutama vinkki joilla varmistat, että teksteistäsi ei muodostu sivustosi myyntivirran pullonkaulaa:
- Varaa riittävästi aikaa sivujen tekstien tekemiseen. Jokaiselle asiasisältöä sisältävälle sivulle (muut kuin yhteystietosivu ja etusivu) tulisi saada vähintään 360 sanaa tekstiä. Paras olisi kuitenkin 500 sanan rajapyykki. Jos et ole valmis käyttämään aikaasi reilusti yli tunnin per sisältösivu, niin kannattaa jo vakavasti harkita sisällöntuotantopalveluita.
- Jos nappaat netistä tai muualta kuvia rikastamaan tekstiäsi, varmista että sinulla on myös lupa käyttää niitä.
- Älä koskaan kopioi tekstejäsi suoraan miltään toisilta nettisivuilta. Google huomaa rötöstelysi ja sakottaa sinua hakutuloksissa armotta.
- Yritä pitää historia ja muu asia, josta puhutaan muodossa ”Yrityksemme perustettiin silloin ja silloin, sukupolven vaihdos tapahtui silloin ja tällöin” minimissään. Ihmiset tulivat sivuillesi etsimään ratkaisua polttavaan pulmaan. Ja se pulma ei ole halu oppia firmasi historiasta.
- Pidä sivujesi tekstisisältö asiapitoisena, hyvin jäsenneltynä ja ennen kaikkea sinun asiakkaitasi kiinnostavana.
- Muista aina tekstiä kirjoittaessasi pitää mielessä, että kirjoitat tekstiä asiakkaalle, joka ei todennäköisesti ole alasi ammattilainen:
- Varsinkin teknisillä aloilla vältä insinöörisanastoa ja muuta jargonia, jota lukija ei kuitenkaan ymmärrä. Uhraa tarvittaessa tekninen korrektius ja panosta siihen, että isovanhempasikin ymmärtäisivät kirjoittamasi tekstin. Turha tekninen revittely on paras keino saada kiinnostunut asiakas lopettamaan lukeminen kesken.
- Pyri aina puhumaan palvelusi ominaisuuksien sijaan asiakkaan saamista hyödyistä, joita ominaisuudet tuovat mukanaan. Kerro siis hyödyistä, rahasta ja siitä, miten ratkaiset asiakkaasi ongelmat kertaheitolla.
- Lopuksi muista, että tekstien tehtävä on saada sinut tai yrityksesi erottumaan harmaasta massasta tavalla tai toisella. Röyhkeäkään myyntilupaus ei ole sitova sopimus! Puhu siis rohkeita, varsinkin jos aikomuksesi on myös pitää puheesi.
Tarkempi manuaali kirjoittamiselle löytyy täältä.
Ammattiauttajat
Netti on pullollaan yrityksiä, jotka myyvät sisällöntuotantoa. Osalla näistä yrityksistä on myös rautaiset referenssit toiminnastaan. Sisällöntuotannon hinta määräytyy usein tuotettavan tekstin määrän mukaan. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että yksi A4 – eli yksi huolella tuotettu sivullinen sisältöä – maksaa 100-500 euroa. Hinta voi tuntua älyttömän kalliilta: olit ajatellut sivuillesi 7 pääsivua, ja 5 tuotesivua, joille tulee paljon tekstiä!
Nettisivujen hankkimista kannattaa kuitenkin aina ajatella sijoituksena. Et maksa saamatta tilalle mitään. Hyvin toteutetut tekstit myyvät paljon enemmän, ja saat käytännössä lähes varmasti takaisin sen rahan, minkä sijoitat sivujesi sisältöön.
Ammattimainen sisällöntuotanto kulkee yleensä kutakuinkin tätä rataa:
- Tilaat sisällöntuotannon.
- Toimittaja soittaa sinulle ja haastattelee sinua.
- Lisäksi voidaan haastatella parhaita asiakkaitasi, jonka kaltaisia haluaisit roimasti lisää. Heiltä löytyy lähes aina kullanarvoisia, aidon asiakkaan suusta sanottuja asioita, joita et itse edes tajunnut ajatella.
- Haastattelujen perusteella toimittaja laatii tekstit tai tekstien raakavedoksia.
- Toimittaja esittelee sinulle tekstinsä palaverissa tai sähköpostilla. Annat tuotoksille siunauksesi tai mahdollisesti esität toivomuksia tekstin kirjoitustyylistä tai muista seikoista.
- Toimittaja kirjoittaa siunattujen tekstien perusteella koko sisältöpaketin.
- Saat uutuudenkiiltävät tekstit, jotka voit laittaa sivuillesi.
Lopuksi
Totuus on, että voit päästä erittäin hyvään tai huonoon lopputulokseen kirjoittamalla tekstiä itse, tai palkkaamalla sisällöntuottajan. Loppujen lopuksi oma päättäväisyytesi ja ajallinen tai rahallinen panostuksesi määrää lopputuloksen laadun.
Kumpaan tahansa ratkaisuun päädytkin, niin tärkeintä on, että harkitset vaihtoehtoja riittävän pitkän aikaa. Näin et joudu pohtimaan päätöksiesi järkevyyttä jälkikäteen illalla nukkumaan mennessä.