Lähtötilanne & tavoitteet
Kun työvoimaa on vähemmän kuin työn kysyntää, kaikki työvoimatoimistot panostavat työntekijöiden houkutteluun enemmän. Kukaan NJC:n kilpailijoista ei kuitenkaan ollut jalkauttanut tätä panostusta verkkosivuille saakka.
NJC näki selkeän tilaisuuden hoitaa asiat paremmin: tässä on paikka näyttää muille mallia ja suuntaa.
Sivustouudistukseen lähdettiin siis yksinkertaiselta kuulostavalla tavoitteella: sivuston pitää ennen kaikkea houkutella nuoria parikymppisiä työntekijöitä. Kaikki muu – kuten asiakkaiden houkuttelu – on toisella sijalla.
Mobiili ensin
Nuoret käyttävät internetiä eniten mobiililaitteilla. Sivuston tulee siksi toimia parhaiten, kun ruudun koko on pieni. Isoilla näytöillä mennään mobiililaitteiden ehdoilla.
Nuorille sopiva sisältö
Perinteinen ”me teemme tätä ja meidät perustettiin tänä vuonna” ei yksinkertaisesti kiinnosta nuorisoa pätkääkään. Nyt tarvitaan jotain oivaltavampaa.
Nuorille sopiva viestintä
Vaikka valitsemme sivuston aiheet ja toiminnot nuorille sopivaksi, niin viestintä ja puhetyyli ei voi olla museokierrostavaraa.
Sisältöä nimenomaan nuorille
Viestintä on rentoa ja välitöntä, ja käytämme paljon vertaiskokemuksia eri puolilla sivustoa. Toimintakehotteet ovat ytimekkäitä, ja ne on kirjoitettu nuoren omasta näkökulmasta. ”Tule meille töihin” on korvattu tempaavalla ”Tulen töihin” -tekstillä.
NJC:llä työntekijän asema on kohdillaan: asiat on tehty helpoksi, työntekijä tietää mitä on tiedossa eikä töitä ole koskaan edes puolipakko ottaa vastaan. Koska asian toteaminen ”Hei nuori, meillä on mukava olla!” on vaan niin kuultu ja nähty, päätimme hoitaa asian paremmin. Tarvittiin konkretiaa.
Ideoinnin jälkeen teimme nuorille selkeää ja napakkaa ohjetta hyvään, mutta helppoon työnhakuun. Pyyteetön auttaminen on mainio tapa viestiä, että NJC:llä on hyvä auttamisen tiimihenki.
Aiheisiin kuuluu muun muassa ”Nuori: näin haet”, ”Tällainen on työhakuvaihe” ja ”Hyvä mallihakemus, josta voit katsoa vinkkejä!”. Häkellyttävän harva henkilöstövuokraaja käyttää vastaavia sivuillaan, vaikka sisältönä työnhakuvinkit ovat kohdeyleisölle täysi napakymppi.
Päätä helposti & toimi nopeasti
Nuoren elämä on täynnä virikkeitä ja vilskettä. Siksi tärkeäkin asia voi helposti unohtua. Jos käyttäjä katselee työpaikkaa jossa on alle viikko hakuaikaa jäljellä, korostamme kiireellisyyttä visuaalisesti.
Kun nuorelle saadaan rakennettua positiivinen fiilis sisällön kautta, haluamme olla HETI valmiina tarttumaan toimeen. Sivuston tärkein toiminto on mobiilisovellusmaailmasta nuorille tuttu ruudun alareunaan ankkuroitu painike, josta pääsee milloin tahansa eteenpäin katsomaan työpaikat tai sitten täyttämään työhakemuksen, olipa käyttäjä millä sivulla tahansa.
WordPressin mahdollisuudet hyötykäyttöön
Toteutusvaiheessa koko WordPressin potentiaali valjastettiin asiakkaan käyttöön.
Sisältöjä hallitaan omista sisältötyypeistään, ja järjestetään jaotteluilla. Sivujen sisältöelementtejä voidaan uusiokäyttää ja järjestellä lohkoina WordPressin omassa sisältöeditorissa. Sisältöä haetaan ajastetusti myös ulkoisesta työpaikkojen hallintajärjestelmästä, säästäen käsityötaakkaa ja luoden uusia markkinoinnin mahdollisuuksia sivustolla.
Kaikki tämä – tottakai – latausnopeudet, hakukoneoptimointi, saavutettavuus ja helppo jatkokehitys huomioiden.