Työmarkkinoiden edelläkävijäksi

NJC on henkilöstövuokrauksen pitkäikäinen ja vakaa yritys. Ala kuitenkin muuttuu, ja NJC sopeutuu mukana. Tarvittiin verkkosivu-uudistus, jossa alaa katsottiin uudesta näkökulmasta.

Palvelut
  • Verkkosivujen suunnittelu
  • Viestinnän suunnittelu
  • Verkkosivujen WordPress -toteutus
Tavoitteet
  • Uudistaa sivusto tavoitteista alkaen
  • Työntekijöiden tavoittaminen ja houkuttelu
  • Brändimielikuvan piristäminen
  • Helppo ja vaivaton sisällön muokattavuus
Tekijät
  • Suunnittelu: All Out Agency
  • WordPress -kehitys: Arcode

Nordic JobCentre

Nordic JobCentre on rakennusalan ja teollisuuden henkilöstövuokraukseen erikoistunut yritys. NJC työllistää lähes 300 henkilöä lähinnä Pohjois-Suomen alueella. Toiminta on aina ollut ihmiskeskeistä ja umpirehellistä. Ykköstavoite on, ettei työntekijä eikä työn hankkija joudu koskaan pettymään NJC:n toimintaan.

Työvoimamarkkinoilla on nyt koodareiden parista kuuluisaksi tullut tilanne, jossa työntekijät revitään käsistä. Avoimia työpaikkoja on enemmän, ja työntekijöitä vähemmän. Tilanne on uhka ja mahdollisuus, jota lähdimme taklaamaan NJC:n tiimin kanssa verkkosivujen kautta.

Vieraile sivustolla

NJC faktabanneri
Perinteisen viestinnän tilalle kehitettiin ytimekästä ja rehellistä viestintää nuorekkaalla tunnelmalla.

Lähtötilanne & tavoitteet

Kun työvoimaa on vähemmän kuin työn kysyntää, kaikki työvoimatoimistot panostavat työntekijöiden houkutteluun enemmän. Kukaan NJC:n kilpailijoista ei kuitenkaan ollut jalkauttanut tätä panostusta verkkosivuille saakka.

NJC näki selkeän tilaisuuden hoitaa asiat paremmin: tässä on paikka näyttää muille mallia ja suuntaa.

Sivustouudistukseen lähdettiin siis yksinkertaiselta kuulostavalla tavoitteella: sivuston pitää ennen kaikkea houkutella nuoria parikymppisiä työntekijöitä. Kaikki muu – kuten asiakkaiden houkuttelu – on toisella sijalla.

Mobiili ensin

Nuoret käyttävät internetiä eniten mobiililaitteilla. Sivuston tulee siksi toimia parhaiten, kun ruudun koko on pieni. Isoilla näytöillä mennään mobiililaitteiden ehdoilla.

Nuorille sopiva sisältö

Perinteinen ”me teemme tätä ja meidät perustettiin tänä vuonna” ei yksinkertaisesti kiinnosta nuorisoa pätkääkään. Nyt tarvitaan jotain oivaltavampaa.

Nuorille sopiva viestintä

Vaikka valitsemme sivuston aiheet ja toiminnot nuorille sopivaksi, niin viestintä ja puhetyyli ei voi olla museokierrostavaraa.

Selkeä toimintakutsupainike.
Työpaikkalistaus ja suodattimet.
Isokokoiset painikkeet.

Sisältöä nimenomaan nuorille

Viestintä on rentoa ja välitöntä, ja käytämme paljon vertaiskokemuksia eri puolilla sivustoa. Toimintakehotteet ovat ytimekkäitä, ja ne on kirjoitettu nuoren omasta näkökulmasta. ”Tule meille töihin” on korvattu tempaavalla ”Tulen töihin” -tekstillä.

NJC:llä työntekijän asema on kohdillaan: asiat on tehty helpoksi, työntekijä tietää mitä on tiedossa eikä töitä ole koskaan edes puolipakko ottaa vastaan. Koska asian toteaminen ”Hei nuori, meillä on mukava olla!” on vaan niin kuultu ja nähty, päätimme hoitaa asian paremmin. Tarvittiin konkretiaa.

Ideoinnin jälkeen teimme nuorille selkeää ja napakkaa ohjetta hyvään, mutta helppoon työnhakuun. Pyyteetön auttaminen on mainio tapa viestiä, että NJC:llä on hyvä auttamisen tiimihenki.

Aiheisiin kuuluu muun muassa ”Nuori: näin haet”, ”Tällainen on työhakuvaihe” ja ”Hyvä mallihakemus, josta voit katsoa vinkkejä!”. Häkellyttävän harva henkilöstövuokraaja käyttää vastaavia sivuillaan, vaikka sisältönä työnhakuvinkit ovat kohdeyleisölle täysi napakymppi.

Selkeä muistutus punaisella, ettei asia unohdu…
Vertaiskokemukset valokeilassa.
Umpirehellistä viestintää.

Päätä helposti & toimi nopeasti

Nuoren elämä on täynnä virikkeitä ja vilskettä. Siksi tärkeäkin asia voi helposti unohtua. Jos käyttäjä katselee työpaikkaa jossa on alle viikko hakuaikaa jäljellä, korostamme kiireellisyyttä visuaalisesti.

Kun nuorelle saadaan rakennettua positiivinen fiilis sisällön kautta, haluamme olla HETI valmiina tarttumaan toimeen. Sivuston tärkein toiminto on mobiilisovellusmaailmasta nuorille tuttu ruudun alareunaan ankkuroitu painike, josta pääsee milloin tahansa eteenpäin katsomaan työpaikat tai sitten täyttämään työhakemuksen, olipa käyttäjä millä sivulla tahansa.

Etusivun alkunäkymä pöytäkoneen ruudulla katseltaessa.

WordPressin mahdollisuudet hyötykäyttöön

Toteutusvaiheessa koko WordPressin potentiaali valjastettiin asiakkaan käyttöön.

Sisältöjä hallitaan omista sisältötyypeistään, ja järjestetään jaotteluilla. Sivujen sisältöelementtejä voidaan uusiokäyttää ja järjestellä lohkoina WordPressin omassa sisältöeditorissa. Sisältöä haetaan ajastetusti myös ulkoisesta työpaikkojen hallintajärjestelmästä, säästäen käsityötaakkaa ja luoden uusia markkinoinnin mahdollisuuksia sivustolla.

Kaikki tämä – tottakai – latausnopeudet, hakukoneoptimointi, saavutettavuus ja helppo jatkokehitys huomioiden.

NJC palvelukortit
Selkeää viestintää palveluista asiakkaiden osastolla.

Parasta projektissa oli toimiva yhteistyö, viestinnän sujuvuus ja selkeä sitoutuminen tekemiseen. Tykkään tosi paljon teidän tyylistä toimia ja hoitaa asioita! Herätitte projektin aikana kipinän päivittää omaa osaamista nettisivujen teossa. Kiitos!

Nordic JobCentre Reetta Ängeslevä

Reetta Ängeslevä

Nordic JobCentre Oy

Mietitkö projektia?